شناسه : 25700
نویسنده : تهران بزرگ
عکس
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان تهران بزرگ

جلسه ی ستاد آزادسازی زندانیان سازمان بسیج حقوقدانان تهران بزرگ

ستاد آزادسازی زندانیان

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان تهران بزرگ جلسه ی ستاد آزاد سازی زندانیان این سازمان باحضور حجت الاسلام والمسلمین فیروزجایی معاون محترم دادستان عمومی وانقلاب وتهران درامور زندانیان ، منوچهر رحمانی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان تهران، خیراله باقی پور سرپرست مرکزامورخدمات  اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندانیان استان تهران  و دکترفتاح فتاحی وانانی مسئول این سازمان درتاریخ 1399/10/2 درسالن همایش بصیرت مجتمع دانشجویی 13آبان برگزار شد .

دکتر فتاحی‌وانانی گفت: سازمان بسیج حقوق دانان با یک پیشینه 10 تا 12 ساله به‌دنبال بسیج کردن توانمندی‌ حقوقدانان فرهیخته در موضوعات مهم روز جامعه است و در این راه محورهای 4گانه را مد نظر خود دارد. وی افزود: نخستین موضوعی که از سوی بسیج حقوقدانان پیگیری می‌شود، کمک به مجلس شورای اسلامی برای تصویب، تنقیح، اصلاح، پیشنهاد طرح و رفع موانع حقوقی با استفاده از ظرفیت علمی "اندیشکده حقوقدان" سازمان بسیج حقوقدانان است و از این طریق به مجلس یاری خواهد رساند. فتاحی‌وانانی ادامه داد: نگهبانی از قانون و اجرای دقیق آن تحت عنوان "قانون‌بان" و نیز حل معضلات حقوقی تحت عنوان سفیران حقوقی بسیج حقوقدانان که ستاد آزادسازی زندانیان غیرعمد نیز در این مجموعه قرار دارد، از دیگر محورهای فعالیت بسیج حقوقدانان است. وی ادامه داد: موضوع دیگر، مسئله آموزش‌های حقوقی است. به هر حال دانشجویانی داریم که می‌خواهند به عرصه قضاوت و وکالت ورود پیدا کنند، یا وکلایی که تازه در آزمون وکالت پذیرفته شده‌اند و نیازمند آموزش‌های تخصصی حقوق هستند، گروه هدف ما در بحث آموزش محسوب می‌شوند و به این دلیل "مرکز آموزشی محب" در بسیج حقوقدانان راه‌اندازی شده است.

.

حجت‌الاسلام فیروزجایی، معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها با بیان سخنانی در این جلسه با تأکید بر اینکه خداوند تنها امید زندانیان است، گفت: خیرین برای آزادسازی زندانیان همت به خرج می‌دهند و برای آنها تفاوتی ندارد که مددجو چه دین و مذهبی داشته باشد. وی افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌کنم که تلاش شما تنها معطوف به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نباشد، زیرا ستاد دیه کشور به اندازه کافی در این حوزه تلاش می‌کند. فیروزجایی ادامه داد: اگر به دنبال صلح و سازش هستید، عمد و غیرعمد برای شما تفاوتی نداشته باشد. باید تلاش کنیم هر زندانی که اصلاح شده باشد از زندان آزاد شده باشد و مهم این باشد که زندانی بعد از اصلاح به آغوش جامعه بازگردد. معاون دادستان تهران با بیان اینکه گاهی یک مددجو برای بدهی خود 10 تا 15 سال در زندان می‌ماند، افزود: ملاک و معیار آزادی مددجو باید اصلاح او باشد. حتی اگر یک مددجو مرتکب جرائم عمد شده باشد اما در مسیر اصلاح حرکت می‌کند، باید کمک کنیم به جامعه برگردد. فیروزجایی ادامه داد: قانونگذار جرائم عمد و غیرعمد را مشخص کرده است؛ اما تلاش ما باید این باشد که آن را توسعه دهیم. شاید کسی در نوسانات بازار به زندان افتاده باشد و این دلیل نمی‌شود که او حتماً آدم بدی است و باید برای آزادی او تلاش شود. معاون دادستان تهران افزود: باید در سه حوزه فعالیت داشته باشیم؛ اول اینکه کسی وارد زندان نشود و اگر زندانی شد برای آزادی او تلاش کنیم، دوم اینکه به فکر خانواده او باشیم و در نهایت، به فکر اشتغال و درآمد زندانی آزاد‌شده باشیم. وی در پایان با اشاره به یکی از بازدیدهای رئیس قوه قضائیه از زندان زنان گفت: آیت‌الله رئیسی پس از بازدید خود از زندان زنان در روز ولادت حضرت زهرا(س) تأکید کرد که این زنان، حبس تعزیری دارند و به محض متنبه شدن، باید راهکار قانونی برای آزادی آنان پیدا شود و اگر این راهکارهای قانونی وجود نداشت، باید آنها را شامل عفو قرار داد.

.

 

رحمانی، مدیرنماندگی ستاد دیه استان تهران در این جلسه با تشریح علل و چگونگی راه‌اندازی ستاد دیه کشور توسط شهید لاجوردی گفت: در سال 1369 که شهید لاجوردی رئیس سازمان زندان‌ها بود، از چند زندان بازدید داشت و متوجه شد بسیاری به دلیل بدهی دیه ناشی از تصادفات رانندگی در زندان هستند. وی با اصناف و بازاریان وارد مذاکره شد و مبلغی برای آزادی این زندانیان جمع‌آوری کرد که در نهایت بنای ستاد دیه گذاشته شد. وی با بیان اینکه پیگیری‌های بعدی ستاد دیه در مجلس منجر به اجباری شدن بیمه خودرو شد، گفت: از آن زمان می‌توان گفت که ما زندانی دیه تصادفات رانندگی نداریم. به این دلیل ستاد دیه برنامه‌های خود را بر آزادی سایر بدهکاران مالی غیرعمد متمرکز کرد؛ مانند زندانیان مهریه، حوادث کار و امثال آنها.

.

 

رحمانی ادامه داد: روند فعالیت ستاد دیه به این شرح است که؛ اول زندانی که دارای حسن اخلاق در زندان است، درخواست خود را ارائه می‌دهد. پس از آن، از شکات دعوت می‌کنیم تا مصالحه شکل بگیرد. اگر مصالحه نشد مشاوره‌های لازم را به زندانی ارائه می‌دهیم و در نهایت با کمک خیرین زمینه آزادی زندانیان را فراهم می‌سازیم. مدیرعامل ستاد دیه استان تهران افزود: حدود 1060 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های تهران هستند که حدود 600 تن از آنها در عین حال جرائم عمد هم دارند. پس حدود 500 نفر به دلیل بدهی‌های غیرعمد در زندان‌های تهران به سر می برند. مجموع بدهی همه این افراد در حدود هزار میلیارد تومان است. وی گفت: سال قبل 800 زندانی جرائم غیرعمد را از زندان آزاد کردیم و در این راه تنها 20 میلیارد تومان هزینه شد؛ زیرا ستاد تنها پیش‌قسط بدهی را می‌پردازد و باقی اقساط تعیین‌شده از سوی مراجع قضائی را فرد آزادشده پرداخت می‌کند که با طرح اعسار از سوی زندانی تعیین می‌شود.

دراین جلسه جناب آقای مجتبی پناهی وکیل پایه یک دادگستری و قاضی بازنشسته دادگستری به عنوان دبیر این ستاد معارفه شد .

.

 

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.